سئو (SEO) مخفف Search Engine Optimization و به معنی بهینهسازی موتور جستجو میباشد.
در این مقاله، سئو (SEO) را با یک مثال ساده به را شما توضیح میدهیم.
تصور کنید که شما یک کتابدار هستید ولی نه یک کتابدار معمولی، شما یک کتابدار برای تمام کتابهای دنیا هستید. هرروز مردم برای پیدا کردن کتاب موردنظرشان به شما مراجعه میکنند، شما چطور آنها را راهنمایی میکنید و کتاب موردنظرشان را به آنها معرفی میکنید؟ شما برای این کار نیاز به یک سیستم دارید، شما باید بدانید که محتوای هر کتاب چیست و کتابها چه ارتباطی با یکدیگر دارند. سیستم شما نیازمند بهکارگیری اطلاعات زیادی میباشد و ارائه بهترین جواب به کاربران کار آسانی نیست.
موتورهای جستجوگر مثل گوگل و بینگ، کتابداران اینترنت هستند. سیستمهای آنها اطلاعات تمام صفحات وب را جمعآوری میکنند تا بتوانند دقیقترین نتایج را به کاربرانی که از این موتورهای جستجو استفاده کردهاند، ارائه دهند.
هر موتور جستجوگر یک دستورالعمل دارد که به آن الگوریتم میگوییم که بهوسیله این الگوریتم، تمام اطلاعات را به نتایج جستجوی مفید تبدیل میکند.
حالا اگر شما یک وبسایت دارد، نتایج جستجو برای شما بسیار اهمیت دارد. وقتیکه صفحات وب شما در نتایج جستجو رتبه بالاتر داشته باشند، کاربران بیشترب به وبسایت شما مراجعه خواهند کرد. راه رسیدن به رتبه بالاتر، اطمینان داشتن از مواد اولیه است که موتورهای جستجو برای الگوریتمهای خود به آنها نیاز دارند. تأمین این مواد اولیه را سئو (SEO) میگویند.
در ادامه با چند مورد از مواد اولیه آشنا میشویم.
۱ – کلمات
کلمات اهمیت بسیار زیادی دارند. موتورهای جستجوگر به تمام کلمات موجود در سایت اهمیت میدهند. مثلاً اگر کسی تعمیر کفش را جستجو کند، موتورهای جستجو میتوانند نتایج را تنها به صفحاتی که درباره آن کلمات هستند محدود کنند.
۲- عنوان
هر صفحه وب باید یک عنوان داشته باشد. موتورهای جستجو توجه زیادی بهعنوان صفحات دارند چون معمولاً عنوان صفحات را مانند عنوان یک کتاب در نظر میگیرند.
۳ – لینک
معمولاً وقتی صفحهای از وبسایت در یک وبسایت دیگر لینک میشود، به این معناست که این صفحه محتوای مفیدی دارد. اگر تعداد لینکها به وبسایت شما زیاد باشد، ارزش وبسایت شما ازنظر موتورهای جستجو بالا میرود و در جایگاه بهتری قرار خواهید گرفت. اما برخی کاربران با ایجاد لینکهای جعلی و خرید لینک سعی دارند تا موتورهای جستجو را فریب دهند اما موتورهای جستجو اکثر اوقات آنها را شناسایی میکنند و از فهرست نتایج جستجو حذف میکنند.
این موارد فقط تعدادی از مهمترین عوامل مؤثر بر روی سئو سایت بودند البته باید در نظر داشته باشید که الگوریتمهای موتورهای جستجو همیشه در حال تغییر هستند و اطلاعات شما باید همیشه بروز باشد.
سئوی خوب به این معناست که وبسایت شما دارای محتوای خوب و بروز باشد و دستورالعملهای منتشرشده درزمینه سئو را رعایت کنید.
بخشی از آنچه حوزه کاری سئو را حساس میکند این است که موتورهای جستوجو همه چیز را کنترل میکنند، و ما فقط میتوانیم حدس بزنیم که چه عواملی در رنکینگ موتورهای جستوجو موثر هستند. با اینکه در طول سالیان، با تحقیق و آزمایش و خطا اطلاعات خوبی در اختیار متخصصان این فن قرار گرفته است، ولی هنوز برخی از آژانسهای سئو وجود دارند که به صاحبان کسبوکارها و مشاغل در این زمینه وعدههای دروغین میدهند و از بی اطلاعی آنها سوء استفاده میکنند. اگر میخواهید اطمینان داشته باشید که گول این آژانسهای سئو را نمیخورید، حواستان به دروغهای متداولی که در ادامه میخوانید باشد.
آژانسهای سئو در کسبوکارهایی که با آنها آشنایی دارند میتوانند معجزه کنند، پس همیشه به دنبال آژانسهایی باشید که در زمینه کاری شرکت شما تخصص دارند. البته میتوانید به سراغ آژانسهایی هم بروید که از کار شما هیچ شناختی ندارند و آنها نیز میتوانند با راهنماییهای شما کار خود را به درستی انجام دهند، ولی قطعا نتیجهای که آژانسهای با تجربه تقدیم شما میکنند خیلی بهتر از آژانسهای سئوی نا آشنا با کسبوکار شما خواهد بود.
مسلما رنکینگ اول خیلی ارزشمند است و تقریبا همه خواهانش هستند. در همین راستا، تحقیقی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که ۹۱.۵ درصد از کل ترافیک به اولین نتیجه جستوجو میرسد، ۴.۸ درصد به دومین نتیجه و ۱.۱ درصد هم به نتیجه سوم. اما اگر آژانسی به شما وعده رنکینگ اول را داد، به هیچ وجه کار خود را به دستشان نسپارید. هیچ آژانس سئویی نمیتواند چنین وعدهای به کسی بدهد. در حقیقت، اکثر آژانسهای معتبر سئو حتی اعتراف میکنند که نمیتوانند نتایج موتورهای جستوجو را تضمین کنند. گوگل در این مورد اخطار داده است، و از آنجا که در سئو حرف اول را موتورهای جستوجو میزنند، باید به حرف این موتورها گوش کنید — نه به حرف کسانی که میخواهند از شما پول بگیرند.
حتی اگر همین چند ماه پیش کار با اینترنت و کامپیوتر را شروع کرده باشید، قطعا میدانید که در همین مدت کوتاه هم اینترنت مدام در حال تغییر بوده است. سئو به نظارت و برنامهریزی مداوم و طولانی مدت آن هم بر اساس تغییراتی که در طول زمان رخ میدهند نیاز دارد. همانطور که قبلا در الگوریتمهای پنگوئن و پاندا و چند به روز رسانی دیگر دیدیم، گوگل مدام در حال ایجاد تغییر و تحول در الگوریتمهای خودش است تا بتواند بهترین نتایج را در اختیار کاربرانش قرار دهد.
این مورد کمی پیچیده است، چون برای بسیاری از کسبوکارها این جمله صدق میکند ولی برای برخی، مثلا یک شرکت طراحی آشپزخانه و حمام با عملکرد بومی و محلی، این جمله مفهوم مناسبی ندارد. معرفی کردن یک کسبوکار محلی در جایگاههای بینالمللی چه سودی میتواند برای آن کسبوکار داشته باشد؟ قطعا، این کار سبب میشود که آن کسبوکار محلی پیش چشمان میلیونها نفر معرفی شود، اما وقتی صاحب کسبوکار نمیتواند خدمات شرکت خودش را در اختیار همه این افراد قرار دهد، پس عاقلانهتر است اگر پولش را به جای سئو خرج استراتژیهای دیگر کند.
طبیعی است که همیشه بخواهید بهترین محتوا را در وبسایت خودتان منتشر کنید، اما گاهی لازم است سنت شکنی کنید و محتوای ناب خود را به وبسایتهای پر بازدید بدهید و آنها را به خودتان مقدم بدانید تا بتوانید ترافیک قابل توجهی را به سمت وبسایت خود بکشانید.
اگر این جمله را شنیدید، بدانید به این خاطر است که سئو تنها فنی است که آژانسهای سئو از آن پول به جیب میزنند. سئو فقط یک تکه از پازل است. آژانسهای معتبر سئو از کلمات کلیدی سئو محور، توضیحات متا و تگها پا را فراتر میگذارند تا به شما در ساخت یک استراتژی مناسب کمک کنند؛ یک استراتژی که میتواند شامل تبلیغات کلیکی، بازاریابی محتوا، شبکههای اجتماعی و تاکتیکهایی دیگر باشد.
معلوم است که میتوانید، ممکن است کمی بیشتر طول بکشد و نتیجه نهایی مثل کاری که یک آژانس سئوی با تجربه انجام میدهد نشود، ولی اگر بخواهید و علاقه داشته باشید قطعا شما هم میتوانید به اندازه نیازتان با سئو و فوت و فنهایش آشنا شوید. اعتماد به نفس داشته باشید و با سعی و تلاش و صبر، راه خود را در این مسیر پیدا کنید.
وقتی میخواهید یک یا چند متخصص سئو را استخدام میکنید تا روی وبسایت شما کار کنند، باید حواستان به همه چیز باشد. اگر یک بار دیگر با چنین دروغهایی مواجه شدید، حتما به سراغ گزینه بعدی بروید. یکی از بهترین راهها برای اینکه بدانید آیا آژانس سئوی مورد نظرتان در زمینه کاری خودش تخصص دارد یا خیر، این است که رنک سئوی سایت خودشان را بررسی کنید. سئو هم مثل هر صنعت دیگری پر است از رقابت. اگر آنها نتوانند سایت خودشان را به رنک خوبی برسانند، پس حتما از پس کارهای شما هم بر نخواهند آمد.
فصل اول آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت، در سایت سئوخانه مربوط به آشنایی با تعاریف، تاریخچه و فاکتورهای کلی سئو SEO و بهینه سازی سایت ها می باشد.
تعریف کلی SEO، بالا بردن رنکینگ سایت در موتورهای جستجو می باشد.
به تعریف ویکی پدیا بهینه سازی موتور جستجو (SEO) که در فارسی به آن سئو گفته میشود عملیاتی است که برای بهبود دید یک وبگاه یا یک صفحه ی وب در صفحه نتایج موتورهای جستجو، که میتواند طبیعی و یا الگوریتمی باشد، میگویند.
سئو ممکن است انواع مختلف جستجو، از جمله جستجوی تصویر، جستجوی محلی، جستجوی ویدئو یا فیلم، جستجوی علمی، اخبار و یا صنعتی خاص را مورد هدف قرار دهد.
این یکی از روشهای بازاریابی موتورهای جستجو است. به صورت کلی وبگاههایی که دارای بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحه ی نتایج موتورهای جستجو باشند، بازدیدکننده ی بیشتری از طریق موتورهای جستجو به دست میآورند. برای وبمسترها یکی از عوامل مهم و حیاتی بدست آوردن کاربران جدید از موتورهای جستجو و بخصوص گوگل می باشد.
بهینه سازی وب سایت ممکن است شامل ویرایش محتوای آن، HTML و برنامه نویسی مربوط به هر دو آنها باشد. افزایش ارتباط خود به کلمات کلیدی مورد نظر و حذف موانع برای فعالیت های شاخص بندی یا Index در موتورهای جستجو می باشد. ترویج یک سایت برای افزایش تعداد لینک دهنده ها، و یا لینک های ورودی به سایت مورد نظر، یکی دیگر از تاکتیک سئو SEO است.