دانش و تکنیک مورد نیاز برای سئو سایت

اگر در زمینه خدمات بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر و یا همان سئو فعالیت می‌کنید حتماً برای شما جالب است بدانید که برای پیشرفت در کار خود و بدست آوردن نتایج و رتبه های بهتر در موتورهای جستجوگر محبوب مانند گوگل، یاهو و بینگ نیاز به استفاده از چه تکنیک‌هایی هستید. دانش بهینه سازی سایت با توجه به افزایش فروش از طریق اینترنت و ارتقاء الگوریتم موتورهای جستجوگر برای رتبه بندی دقیق‌تر صفحات وب این روزها نیاز به چیزی بیشتر از کد نویسی استاندارد قالب سایت شما دارد.

 

 

دسته بندی تکنیک سئو سایت

 

با انتشار الگوریتم تشخیص و تائید رتبه صفحات وب از طرف گوگل مانند پاندا، پنگوئن، کافئین و … روش‌های جدیدی برای بهینه سازی سایت توسط تیم‌های سئو انجام می‌شود  اما به طور کلی اگر فعالیت مربوط به سئو و بازاریابی سایت اینترنتی را بخواهیم دسته بندی کنیم می‌توان از چارت زیر استفاده کرد.

 

 

 

همانطور که می‌بینید در چارت بالا دانش بهینه سازی و افزایش فروش توسط تکنیک سئو جدید در اینترنت به سه دسته مختلف تقسیم بندی می‌شوند که برای درک بهتر شما از این مهم در زیر به بررسی این سه دسته بندی به صورت خلاصه می‌پردازیم.

 

۱. استراتژی و شیوه بازاریابی در اینترنت:

برای فروش محصولات، ارائه خدمات و یا به طور کل درآمد زایی از طریق اینترنت شما باید ابتدا یک استراتژی قدرتمند و زود بازده را برای فعالیت خود انتخاب کنید. اما اگر این سؤال به در ذهن شما به وجود آمده است که شیوه فروش محصولات از طریق سایت شما چه ربطی به SEO آن دارد باید بگوییم دلایل زیادی در این امر باعث می‌شود که برای به حداکثر رساندن بازده سئو سایت شما نیاز به انتخاب یک استراتژی و روش خوب در سایت شما است.

 

برای مثال یکی از بهترین شیوه موجود برای افزایش تعداد لینک ورودی به سایت شما، افزایش طبیعی تعداد لینک به سایت شما است که این امر تنها در زمانی به طور کامل رعایت می‌شود که شما با استراتژی به کار رفته در سایت خود کاربران را تشویق کنید به سایت شما در سایت یا وبلاگ خود و دیگر شبکه های مجازی لینک بسازند. مثلاً ارائه آموزش و محتوای رایگان در سایت یکی از ساده‌ترین استراتژی برای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی شما می‌تواند باشد.

 

۲. نویسندگان و تولید محتوا:

یکی دیگر از تکنیک‌هایی که شما برای افزایش رتبه سایت خود در موتورهای جستجوگر می‌توانید استفاده کنید توجه به انتخاب نویسندگان حرفه ای و تولید محتوای جدید است. نویسندگان حرفه ای به جای اینکه به تعداد تکرار کلمات کلیدی در نوشته های سایت شما برای افزایش رتبه توجه کنند یک نوشته کامل و کاملاً روان را برای سایت شما به وجود می‌آورند و به این دلیل که معمولاً در این نوشته‌ها سعی می‌شود با استفاده از کلمات رایج به بهترین نحو ممکن منظور کلی بازگو شود معمولاً نوشته های سایت شما در اولین نتایج موتورهای جستجوگر برای کلمات کلیدی پر جستجو نیز نمایش داده می‌شود.

 

البته به غیر از بازدید کنندگان ثابتی که استفاده از این تکنیک برای سایت شما به همراه دارد و اشتراک گذاری نوشته های سایت شما توسط این افراد موتور جستجوگر گوگل نیز به خوبی با استفاده از الگوریتم پاندا خود محتوای سایت شما را به عنوان یک محتوا مفید شناسایی کرده و رتبه کلی سایت شما از این طریق خیلی زود می‌تواند افزایش یابد. اما معمولاً اکثر تیم بهینه سازی سایت به این دلیل که در زمینه تولید محتوا برای سایت شما انرژی سرمایه گذاری نمی‌کنند به بهبود ساختار مقالات و محتوای موجود در سایت شما می‌پردازند که این محتوا متن، تصویر، ویدئو و … هستند.

 

3. تکنیک فنی:

در اکثر مواقع برای افزایش رتبه سایت خود در موتورهای جستجوگر ما از طریق رعایت این نکات سعی بر بهینه سازی سایت یا وبلاگ خود داریم که در بعضی از موارد نیز این امر باعث شناسایی سایت ما به عنوان یک سایت متخلف از دید موتورهای جستجوگر تبدیل می‌شود. البته همیشه نیز این تکنیک‌ها منجر به کاهش رتبه سایت شما نمی‌شوند و درصد قابل توجهی از روند اختصاص رتبه به صفحات وب از طریق موتورهای جستجوگر با رعایت این نکات انجام می‌شود که رعایت آن‌ها به ساده‌ترین روش برای افزایش رتبه سایت‌ها و فروشگاه‌ها تبدیل شده است. این تکنیک فنی مانند انتقال کاربر از صفحات خطا ۴۰۴ با استفاده از Redirect 301، افزایش سرعت بارگذاری صفحات، استاندارد سازی کدهای HTML – CSS – JAVA به کار رفته در صفحات، استفاده صحیح از محتوا فلش و نمایش محتوا از طریق Ajax و … با توجه به دیگر مسائل فنی سایت‌هایی که قصد بهینه سازی آن‌ها را دارید متفاوت هستند که به مهم‌ترین آن‌ها در زیر اشاره می‌کنیم.

 

زبان برنامه نویسی سمت سرور: معمولاً برای نمایش محتوا و صفحات سایت در سایت دینامیک از زبان برنامه نویسی سمت سرور رایج مانند PHP، ASP.net، Perl، Phyton، Cold Fusion و … استفاده می‌شود که در تعیین روش اعمال تغییرات شما در سایت مورد نظر با توجه به محدودیت ممکن، دانش و شناخت شما در مورد ساختار کلی این زبان‌ها و پلتفرم به کار رفته برنامه نویسی تأثیر گذار هستند.

تنظیمات سرور: در بهترین حالت ممکن شما به عنوان بهینه ساز یک وب سایت دسترسی کامل را به سرور سایت مورد نظر که به صورت شخصی یا VPS هستند را دارید و با تعیین بهترین تنظیمات با توجه به منابع مورد نیاز سایت مورد نظر می‌توانید در افزایش درصد بازدهی تکنیک‌های به کار رفته خود در صفحات آن سایت موثر باشید. اما در صورتی که سایت مربوطه ازهاست اشتراکی و یا سرورهایی که سطح دسترسی در آن‌ها محدود است استفاده می‌کند نیاز است که قبل از تعیین مراحل و روشی که می‌خواهید در آن سایت بهینه سازی را انجام دهید نگاهی به این تنظیمات انجام شده بیندازید.

پایگاه داده‌ها: یکی دیگر از عوامل سمت سرور مربوط به انتخاب مسیر بهینه سازی یک سایت نوع و برنامه استفاده شده برای نگهداری محتوا در سرور آن سایت است که خوشبختانه در اکثر سایت این روزها از سه پایگاه داده های معروف MySQL, مایکروسافت SQL Server و Oracle برای این منظور استفاده می‌شود.

سیستم مدیریت محتوا: سایت‌های امروزی اکثراً با استفاده از سیستم مدیریت محتوا راه اندازی و انتشار می‌یابند که از پر استفاده ترین این سیستم انتشار سایت و وبلاگ نویسی می‌توان به وردپرس، جوملا، دروپال، دیتالایف انجین، OS Commerce، ZenCart، xCart و … اشاره کرد. با توجه به این مسئله که مشتریان شما نیاز دارند با انتشار نسخه جدید این سیستم‌ها، آن را بروز رسانی کنند پس تغییرات شما باید با توجه به ساختار کلی سیستم مورد نظر و پوسته و یا همان قالب استفاده شده در آن باشد.

نسخه موبایل سایت: با نگاهی به آمار سایت خود یا مشتریان خود در ایران نیز متوجه خواهید شد درصد استفاده از گوشی موبایل و دستگاه قابل حمل روز به روز در حال افزایش است و موتورهای جستجوگر نیز به چگونگی نمایش سایت در این دستگاه که معمولاً از صفحه نمایش کوچکی نیز استفاده می‌کنند خیلی حساس هستند. با استفاده از تکنیک رایج مانند Responsive Web Design و یا حتی شناسایی user agent کاربران و نمایش نسخه ای مناسب برای این دستگاه‌ها شما می‌توانید این چالش را نیز پشت سر گذارید.

البته با توجه به دیگر شرایط سایت ممکن است به این لیست از مسائل فنی برای SEO سایت گزینه های دیگری نیز اضافه شود.

 

چگونه از این روش در بهینه سازی سایت استفاده کنیم؟

 

حال که با هم دسته بندی کلی بهینه سازی یک سایت برای موتورهای جستجوگر با توجه به الگوریتم جدید بررسی کردیم نوبت به آن می‌رسد که در پروژه سئو جدید خود برای بدست آوردن حداکثر بازدهی ممکنه استفاده کنیم. برای استفاده از این روش در بهینه سازی سایت‌هایی که انجام می‌دهید تنها کافی است جدول زمان بندی دقیقی را برای انجام تغییرات و آنالیز دوره ای نتایج بدست آمده تنظیم کنید. توجه داشته باشید پس از هر آنالیز انجام شده نیاز است نگاهی به نتایج بیندازید و در صورت کاهش رتبه در بعضی از شرایط بهتر است برنامه خود را با توجه به آن دوباره نویسی کرده و راه صحیحی را در این باره پیش بگیرید.

توجه داشته باشید استفاده از یک تکنیک از سه تکنیک معرفی شده در این آموزش ممکن است که به صورت دوره ای برای افزایش بازدید سایت شما مفید واقع شود اما برای سئو اصولی یک سایت و محیا کردن شرایط کسب رتبه بالا در کلمات کلیدی پر جستجو و باقی ماندن در رتبه های بالا نیاز است به صورت موازی در هر یک از این زمینه‌ها فعالیت‌هایی انجام شود که درصدی از آن نیز می‌تواند به عهده شما که کار سئو را انجام می‌دهید نباشد.

لینک های داخلی در وسط مقالات چه نفعی در سئوی شما دارند ؟


استفاده از لینک های داخلی در وسط مقالات ، امریست که سیل عظیمی از Like های موتورهای جستجو را برای شما به ارمغان خواهد آورد. واقعا گوگل و دیگر موتورهای جستجو این کار را دوست دارند. سعی کنید که به لینک های داخلی ، فراتر از منفعت های سئو فکر کنید. می توانید با لینک های داخلی به خیلی از اهداف خود در سئو برسید. البته به هیچ وجه شورش را در نیاورید.

لینک های داخلی در وسط مقالات چه نفعی در سئوی شما دارند ؟

لینک های داخلی در وسط مقالات چه نفعی در سئوی شما دارند ؟

 قطعا شما  به این نتیجه خواهید رسید که این روش واقعا برای مخاطبان شما بیش از اندازه مفید خواهد بود. این لینک های داخلی همانند یک راهنما عمل می کنند، به طوری بازدیدکنندگان وب سایت شما به آسانترین شکل ممکن می توانند به صفحاتی که هم شما دوست دارید و هم آنها دوست دارند بروند ( دقیقا مصداق این است که بگوییم شما با یک تیر، چند هدف را نشانه گیری کرده باشید ). این روش این اجازه را به مخاطبان وبسایت شما خواهد داد که نیازهای خود را به طور کامل برآورده کنند.

بهتر قبل از شروع اصل مقاله با یک مثال توضیح دهیم :

فرض کنید که شما مقاله ای منتشر کرده اید که در مورد طراحی سایت است و در این مقاله نیم نگاهی هم به صفحات landing می اندازید اما قصد این را ندارید که در مورد صفحات landing کامل توضیح دهید، و همچنین شما در گذشته مقاله ای را در مورد این صفحات ایجاد کرده اید، حال کافیست که در کلمه مورد  نظر یعنی ” صفحات لندینگ چیست؟” به مقاله گذشته خود لینک بدهید تا اگر کاربرانی که می  خواهند اطلاعات بیشتری در مرود این صفحات بدست آورند، وارد صفحه مورد نظر شوند. به همین راحتی !!! روی لینک ما هم کلیک کنید.

چرا روبوت های گوگل لینک های داخلی را دوست دارند ؟

لینک های داخلی

لینک های داخلی

به لینک های داخلی همانند تار عنکبوت نگاه کنید (ولی باید یاد بگیرد که پاهای شما هم همانند خود عنکبوت در بین این تارها گیر نکند )  تارهایی که ممکن است شاه راه هایی دیگر ایجاد کنند، با ایجاد یک ساختار مناسب از لینک های داخلی، روبوت ها عاشق ایندکس کردن صفحات وب سایت شما خواهند شد، و این را شما بهتر از ما می دانید که اگر وب سایت شما از آن دسته وب سایت هایی باشد که گوگل عاشقانه منتظر است که آن را سریع ایندکس کند ، می توانید یک کسب و کار خوب به راه بیندازید و این می تواند یکی از راه های رسیدن به اهداف شما باشد.

افزایش مدت زمان بازدید از صفحات وب سایت:

تا به حال دو تکه طناب را به یکدیگر گره زده اید؟ اگر این کار را کرده باشید حتما دیده اید که طناب هم انعطاف پذیر تر می شود و هم اینکه طولانی تر می شود، چون دو تکه کوچک هم اکنون یه تکه بزرگ شده اند و می شود با آن ها کارهای بزرگتری انجام داد. زمانی که شما مقالات خود را با استفاده از لینک های داخلی به یکدیگر  مرتبط می کنید ، بازدید کنندگان شما زمان بیشتری را در مشاهده وب سایت شما سپری خواهند کرد و به جای اینکه یک صفحه را مشاهده کنند می توانند کم کم کل سایت شما را مشاهده کنند. مطمئن باشید که تعداد نمایش صفحات و شاید هم زمان نمایش صفحات توسط موتورهای جستجو ( حداقل گوگل ) یادداشت برداری و ذخیره می شود و باز هم این یکی دیگر از مزیت های لینک های داخلی در وب سایت شما خواهد بود. لینک های داخلی نه تنها باعث می شود که کاربران زمان بیشتری را در وب سایت شما سپری کنند، بلکه شما را به خاطر خواهند سپرد، پس شما می توانید تصور داشته باشید که خوانندگان شما را به خاطر خواهند سپرد برای اینکه اولین بازدید آنها از وب سایت شما ، برایشان خوشایند بوده است .

بروزرسانی مقاله های گذشته

لینک ها

لینک ها

فرض کنید که شما در سال گذشته مقاله را نوشته اید که امسال تاریخ مصرف  محتوای آن مقاله به اتمام رسیده  است و بسیار قدیمی شده است و همچنین شما هم نمیخواهید که این مقاله را پاک کنید، کافیست که محتوای جدید خود را تولید کنید و در مقاله گذشته با استفاده از یک لینک داخلی، محتوای جدید را به کاربران خود معرفی کنید تا وارد آن شوند با این روش دیگر شما نه کلمات کلیدی محتوای سال گذشته خود را از دست خواهید داد و بلکه یک لینک داخلی خوب هم ایجاد کرده اید و همچنین لینکی به مقاله جدید خود داده اید که از صفحه ای با  یکسال سابقه است !!!

اتصال به لینک های داخلی را برای خود، تبدیل به یک عادت کنید.

نظم و  انضباط خاصی از ابتدای کار وب سایت خود ایجاد کنید که بتوانید در آینده لینک های داخلی خوبی ایجاد کنید، یعنی بدانید که در گذشته چه مقالاتی منتشر کرده اید که در آینده بتوانید به آنها لینک داخلی بدهید.

فاکتور های کلیدی در سئوی داخلی وبسایت

چند وقتی است این مسئله ذهنم را مشغول کرده که چرا اکثر سایت هایی که می بینم (حتی وب سایت توسعه دهندگان وب )، هیچگونه توجه و دقتی در به کار گیری المان های ابتدایی و لازم برای سئو داخلی وب سایت نمی کنند. به این فکر افتادم که مطلبی در این مورد آماده کنم، تا شاید بتوانم کمک اندکی، به شماکرده باشم تا از بتدا سایتی خوش ساخت از نظر سئو داشته باشند.

همانطور که همه می دانیم، سئو یک تکنیک فوق العاده برای جذب ترافیک بیشتر به سایت شما و افزایش رتبه ی آن در موتور های جستجو می باشد. زمانی که بحث بهینه سازی وب سایت و یا بلاگ مطرح می گردد، دو فاکتور سئوی داخلی (On Page Seo) و سئوی خارجی (Off Page Seo)نقش اصلی را ایفا میکنند، که ما در این یادداشت تنها به سئوی داخلی وب سایت می پردازیم، چون قبل از انجام سئوی خارجی، ابتدا باید سئوی داخلی را به درستی انجام دهیم تا از نظر گوگل مورد تایید قرار بگیریم.

در این بحث به فاکتورهایی که باید در این باره مورد توجه قرار گیرند می پردازم و به شما توصیه میکنم که آنها را در سایت خود رعایت کنید تا حتی اگر در آینده به فکر سئو سایت خود افتادید، یک قدم جلوتر از بقیه باشید و با خیالی راحت تر این کار را انجام دهید، مطمئن باشید که گوگل به سایت هایی که قوانینشان را رعایت کرده اند، بیشتر از بقیه سایت ها اهمیت می دهد.

ادامه می دهیم

فاکتور های مهم در سئوی داخلی سایت:

فاکتور اول:

جستجو‎ی کلمات کلیدی

یکی از مهمترین فاکتور های سئو، آنالیز کلمات کلیدی ای است که توسط کاربران در اینترنت جستجو می شود. این فاکتور مهمترین جنبه سئو به شمار می رود. شما برای انتخاب کلمات کلیدی مربوط به وب سایتتان، بهتر است که از ابزار Google Keyword Planner استفاده کنید، زیرا به وسیله ی آن شما می توانید به دنبال کلماتی باشید که بیشترین جستجو را در ماه دارند و وقت خود را با کلمات با جستجوی کم تلف نکنید. مثلا اگر کلمه ی کلیدی شما در مورد طراحی سایت می باشد، فقط این کلمه هدف شما نمی باشد، بلکه باید کلماتی که نزدیک به این کلمه می باشند را نیز پیدا کنید، تا بتوانید از طریق آنها نیز ترافیک به سایت خود بیاورید، در عکس زیر نمونه ای جستجو شده در موردکلمه کلیدی “طراحی سایت” برای شما قرار میدهم تا ببینید که گستردگی کلمات کلیدی چقدر مهم است و چقدر می تواند به شما در سئو سایتتان کمک کند.

keyword planner example

keyword planner example

همانطور که مشاهده می کنید، میزان جستجوی کلمه ی طراحی سایت و کلمات مشابه آن چقدر می باشد و رقابت بر روی آن کلمات چگونه می باشد. با دیدن این پیشنهادات، نظر شما از کار بر روی کلمه ی طراحی سایت، به سمت کلمات طراحی وب سایت، طراحی سایت حرفه ای، طراحی سایت فروشگاهی و… سوق پیدا می کند. دایره کلمات کلیدی را محدود نکنید و بزرگتر فکر کنید تا نتایج بیشتری بگیرید. در صورتی که محتوای شما پاسخگو نیست م یتوانید محتوای جدیدی تولید کنید و آنها را به جلو ببرید.

 

فاکتور دوم:

Meta Title و Meta Description

این دو مورد به ترتیب عبارتند از تیتر صفحه و توضیحی که به همراه لینک وب سایت شما در صفحه نتایج موتور جستجو مانند شکل زیر ظاهر می‎شود.

تیتر و توضیح در موتور جستجو

تیتر و توضیح در موتور جستجو

این دو مورد، محتوای وب سایت شما را به صورت خلاصه شرح می دهند. تیتر و توضیح وب سایت شما و صفحات اصلی آن باید منحصر به فرد، توصیف کننده ی وب سایت شما و مرتبط با موضوع وب سایتتان باشد.

این دو باید حاوی یک کلمه کلیدی مرتبط (همانطور که در عکس می بینید، کلمه “طراحی سایت” کلمه کلیدی می باشد) باشند. همچنین پیشنهاد می شود که تعداد کاراکترهای  Meta Title برابر ۶۵  و Meta Description برابر ۱۶۰ کاراکتر باشند. پیشنهاد میکنم سری به این وب سایت بزنید.

 

فاکتور سوم:

تگ‎های هدر

تگ‎های هدر گوناگونی وجود دارد نظیر H3 ،H2 ،H1 و غیره. این تگ‎ها کمک به شفاف کردن هدینگ‎ها و ساب هدینگ‎های گوناگون می‎کنند. یک موتور جستجو تنها قادر به شناسایی هدینگ‎ها در زمانیکه در تگ H در HTML صفحه، علامت گذاری شده باشند، می باشد. تگ‎های هدر به موتور‎های جستجو کمک می‎کنند که به آسانی سطح محتوا را درک کنند.

در زیر نمونه ی تگ های H2 و H3 را مشاهده میکنید که از همین مطلب برداشته شده است، همانطور که مشاهده میکنید، همانطور که خواندن آن برای شما راحت تر است و تشخیص می دهید که این تگ ها زیر مجموعه ی هم هستند، موتور های جستجو نیز به همین راحتی این موضوع را تشخیص می دهند.

تگ های هدر

 

فاکتور چهارم:

ساختار URL

ساختار URL در زمان بهینه‎سازی وب سایت شما، بسیار مهم است. این ساختار باید کوتاه، توصیف کننده و کمک کننده به دسته بندی صفحات شما باشد.

شما می‎توانید کلمات مرتبط با محتوای وب سایت خود را در پیوند‎های یکتای سایت خود قرار دهید. از اعداد یا مواردی نظیر زیرخط (_)  و چیز‎های مشابه در URL خود استفاده نکنید. به علاوه، شما می‎توانید از خط رابط (-) برای جداسازی دو کلمه متفاوت در URL استفاده کنید.

اگر پیوندهای یکتای وب سایت شما کاملا بهینه‎سازی شده باشند، به موتور‎های جستجو کمک می‎کنند تا به راحتی بتوانند آنها را ایندکس کنند.

میتوانید نمونه های یک ساختار URL را در سایت ما مشاهده کنید.

 

فاکتور پنجم؛

قرار دادن نوشته ی Alt برای تصاویر

تصاویر توسط موتورهای جستجو، قابل خوانده شدن نیستند، بنابراین، برای کمک به اینکه عکس ها توسط روبات های موتورهای جستجو، قابل خواندن شوند و در دیتابیس هایشان ایندکس گردند، بهتر است از نوشته ی Alt و یا نوشتن توضیح برای عکس استفاده کنید. این کار نیز یکی از مهم ترین فاکتور های سئوی داخلی می باشد. شما همچنین می توانید در توضیح عکس ها از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید. این کار حتی باعث می شود در زمان جستجو عکس مورد نظر با کلمه ی کلیدی مرتبط، عکسی که در سایت شما قرار دارد، در رتبه ی اول عکس ها قرار بگیرد و از آن طریق نیز ترافیک به وب سایت شما سرازیر گردد.

فاکتور ششم:

بهینه سازی محتوا

محتوا نقشی مهمی در سئو ایفا می‎کند. شما باید محتوایی منحصر بفرد، مجذوب کننده و آموزنده برای وب سایت خود بنویسید. این محتوا باید حاوی کلمات کلیدی مرتبط با لینک های صحیح باشد. نباید محتوا را با نوشتن بیش از حد کلمات کلیدی، به اصطلاح خفه کرد.

محتوای شما باید دارای چگالی کلمه تا ۱٫۵ درصد با ترکیبی از کلمات مرتبط با کلمه کلیدی اصلی شما باشد.

 

فاکتور هفتم:

سرعت وب سایت

سرعت وب سایت در رتبه‎بندی در موتور جستجو اهمیت بسزایی دارد. اگر وب سایت شما سرعت پایینی دارد یا سرعت باز شدن صفحات آن طولانی است، کسی از سایت شما بازدید نخواهد کرد. سرعت سایت یک فاکتور اساسی در سئو است که کمک بسزایی در ایجاد یک تجربه ی کاربری بهتر برای کاربران شما می کند. در نظر داشته باشید که زمان بازشدن صفحات وب سایتتان باید بین ۱ تا ۳ ثانیه باشد.

 

فاکتور هشتم:

نقشه سایت و فایل Robots.txt

وب سایت شما باید دارای نقشه سایت (sitemap) باشد و در ابزار وب مستر گوگل ثبت شده باشد. این امر به موتور جستجو کمک می‎کند تا به آسانی معماری وب سایت شما را متوجه شود و به آسانی محتوای آن را ایندکس کند.

فایل Robots.txt باید همچنین در وب سایت شما لحاظ شده باشد و تمامی صفحات بی‎ربط، خصوصی و با کیفیت کم از طریق آن، برای روبات‎های موتور‎های جستجو مسدود شوند. در زیر نمونه ای از Robots.txt را می بینید که اجازه می دهد، تمامی محتواهای سایت شما ایندکس شوند.

نمونه ای از robot.txt

فاکتور نهم:

ری دایرکت کردن به پروتکل بدون www

وب سایت شما باید با استفاده از ری دایرکت ۳۰۱ از پروتکل www به پروتکل بدون www ری دایرکت شود و یا بر عکس.

 

فاکتور دهم:

بهینه سازی برای موبایل

این امر نیز یک فاکتور عالی از سئوی داخلی به شمار می‎رود که این روزها اهمیت بسزایی دارد. امروزه، هر فردی از موبایل برای جستجوی چیزی در موتور‎های جستجو استفاده می‎کند. بنابراین وب سایت شما باید برای دستگاه‎های موبایل ریسپانسیو باشد تا به آسانی توسط این دسته از افراد مشاهده شود. این امر در جذب ترافیک زیاد به وب سایت شما کمک خواهد کرد.موبایل ریسپانسیو

 

امیدوارم در این یاداشت توانسته باشم کمک اندکی در نحوه بهینه سازی داخلی سایت به شما کرده باشم و شما با کمک گرفتن از این مطلب بتوانید وب سایتی با ساختار خوب و اصولی بسازید و به راحتی توسط موتورهای جستجو پیدا و ایندکس شوید. نظرات شما برای من ارزشمند است.

تکنیک های آسان و بدون هزینه سئو

پس از تکمیل فرآیند طراحی سایت ، نوبت به سئو می رسد. در این قسمت می خواهیم تا شما را تکنیک های آسان و بدون هزینه سئو آشنا کنیم . همانطور که در مقاله های قبل گفته شد رعایت اصول سئو و انجام آن فرایندی زمان بر می باشد و بیشتر افرادی که بودجه ی کافی ندارند نگران بازاریابی آنلاین خود هستند ، درحالی که فرایند سئو نیازی به هزینه ی بالایی ندارد و این فرایند بیشتر نیازمند تجربه می باشد.

تکنیک های آسان و بدون هزینه سئو

با استفاده از تکنیک های آسان و بدون هزینه سئو می توانید ترافیک سایت خود را افزایش دهید و افراد بیشتری را به وب سایت خود جذب نمایید . در زیر به این موارد اشاره می کنیم :

ایجاد متن ها و مقالات جدید

با توجه به گسترش روز افزون تعداد سایت ها و همچنین افزایش رقیب در بستر وب تولید محتوای با ازش و منحصر به فرد یک ضرورت به شمار می رود تا سایت شما نسبت به بقیه وب سایت ها متمایز باشد . 

افزایش ارتباط با سایر وبلاگ ها و وب سایت ها

پس از ایجاد متن ها و مقالات جدید و خلاق می توانید متون خود را با سایر وبلاگ ها و وب سات ها مبادله کنید یکی از بهترین کارها در ایجاد ارتباط با سایر وب سایت ها استفاده از پست مهمان می باشد زیرا از مزایای پست مهمان به دست آوردن لینک های هم مرز می باشد به عبارتی یعنی لینک هایی که به سایت شما وارد می شود . برای رسیدن به این سطح، ابتدا باید با سایت ها و وبلاگ هایی که به نوعی با شما همکار هستند ارتباط برقرار نمایید؛ با حال و هوای محتواهایی که تولید می کنند آشنا شوید و سپس خودتان با پست مهمان به آنها سرویس دهی کنید . در این بین ممکن است از مشاهده فعالیت ها و محتواهای تولید شده از سوی دیگران، ایده های بکری به ذهن تان برسد که بعضاً ممکن است بسیار ارزشمند و کاربردی باشد .

ارتباط با همکاران
شما می توانید در شبکه ها اجتماعی (مانند:فیس بوک،توییتر،گوگل پلاس،لینکدین و..) پبت نام کرده و با سایر شرکت ها و افرادی که در زمینه ی کاری شما فعالیت می کنند همکاری کنید و آن ها را دنبال کنید . برای پیدا کردن افراد مرتبط ، می توانید از ابزارهایی همچون FollowerWonk یا WeFollow.com استفاده کنید .

اشتراگ گزاری محتوای مناسب
پس از طراحی سایت شما می توانید در سایر سایت های همکاران و همچنین انجمن های گفتگو چرخی بزنید و محتواهای مناسب و مربوط به حرفه ی خود را انتخاب کنید  و در فواصل مناسب در شبکه های اجتماعی بازنشر نمایید . انجام این کار دو مزیت دارد اول اینکه شما در صنعت خودتان به تدریج شناخته می شوید و دوم اینکه با جستجو در منابع اطلاعاتی مربوط به کسب و کار خود، ایده ها و الهامات جدیدی برای خلق محتواهای سودمند به ذهن تان خطور می کند و شما می توانید با تهیه و انتشار آنها در سایت خود، هم رتبه وب سایت تان را ارتقاء دهید و هم از این محتواها در «بازاریابی محتوا» بهره ببرید .

تعامل داشته باشید
ایجاد ارتباط با سایر وب سایت ها و گذاشتن کامنت در سایت ها نیز می تواند در سئو موثر باشد زیرا به تازگی فرایند سئو به بازاریابی محتوا و ایجاد تعامل و برقراری ارتباط نظر دارد.تعامل باعث می شود سایت شما نزد موتورهای جستجو و کاربران شناخته شود .

آنالیز کلمات کلیدی
انتخاب کلمات کلیدی مناسب همیشه و در هر وب سایتی بسیار موثر است و همچنان اهمیت و تاثیرگذاری خود را در سئو حفظ کرده استبر خلاف گذشته ، آنالیز کلمات کلیدی باید بر به دست آوردن فقط چند کلیدواژه قوی ( که بر سر آنها رقابت شدیدی صورت نمی گیرد ) متمرکز شود .

در شبکه های اجتماعی مطلب بنویسید
ورود مطالب جدید،برطرف کردن عیب ها و راهنمایی های سودمند بسیار ارزشمند می باشد .Hubpages و Squidoo دو مکان آنلاین ارزشمند برای بازاریابی محتوا و به دست آوردن لینک های هم مرز (Inbound Links) محسوب می شود از آنجاییکه این صفحات معمولا رتبه و رنک بالاتری در گوگل بدست می اورند ورود مطلب در شبکه های اجتماعی می تواند موثر باشد .

اجتماعی شوید
تعدادی از شبکه های اجتماعی را یادداشت کنید و به اشتراک گذاری لینک ها ، پست ها و مقالات مفید بپردازید انجام این کار نیاز به زمان دارد .می توانید از بزارهای مدیریت رسانه های اجتماعی از قبیل HootSuite و Sendibleh استفاده کنید که فرایند رصد و به اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی را تسهیل می نمایند .

تکرار موارد بالا
از آنجاییکه سئو فرایندی زمان بر است انجام تکنیک های بالا نیاز به زمان و حوصله دارد شما می توانید برای پیاده سازی تکنیک های بالا از کارشناسان سئو استفاده کنید . تمام موارد بالا را می توان در سه مرحله نام برد:بهینه سازی ، تکرار و بهینه سازی سایت .
بنابراین پس از رعایت تکنیک های بالا در سایت خود می توانید سئو سایت خود را بالا ببرید و از رقبای خود پیشی بگیرید.